6. Wskaźniki zespolenia

Najczęściej zdania łączy się wyrazami, które wyrażają stosunek zdań do siebie. Te wyrazy to wskaźniki zespolenia. Są to spójniki lub zaimki (np. i, gdy, który, więc, jeśli, ponieważ).

6.1. Dwa wskaźniki zespolenia

Gdy wplatamy zdanie w zdanie i w wyniku tego znajdują się obok siebie dwa wskaźniki zespolenia, likwiduje się przecinek, który rozpoczyna zdanie wplecione. Nie likwiduje się przecinka, który zamyka wplecione zdanie. To wplecenie zdania w zdanie można wydzielić myślnikami.

Weźmy trzy zdania, które wpleciemy w siebie. Oto przykład takiego prawidłowego wplecenia:

Karol stał na bramce.

Karol bardzo dobrze bronił.

Karolowi to się często zdarzało.

Karol, który jak to się często zdarzało, bardzo dobrze bronił, stał na bramce.

Karol, który - jak to się często zdarzało - bardzo dobrze bronił, stał na bramce.

6.2. Rozwinięty wskaźnik zespolenia

Wskaźnik zespolenia może być połączony z jakimiś wyrazami. Jest wówczas rozwinięty. Przecinek stoi wtedy przed tymi wyrazami.

Wielu ludzi uważa, że przed „który” zawsze stoi przecinek. Tymczasem wskaźnik zespolenia „który” może się łączyć z innymi wyrazami (np. za którym, z powodu którego, wśród których). Ta zasada odnosi się również do innych wskaźników zespolenia. Oto przykłady kilku takich zdań:

Utworów muzycznych, wśród których przebierał, było naprawdę wiele.

Wybrał teledysk, podczas którego wokalista tańczy z tancerzami w rytmie disco.

Częstotliwość, na jakiej nadaje program radiowy, trzeba wybrać pokrętłem.

Choroba, z powodu której nie przyszedł do szkoły, zaatakowała również inne dzieci.

6.3. Zapowiednik zespolenia

Wskaźnikowi zespolenia może towarzyszyć zapowiednik zespolenia, który można z nim połączyć w zdaniu podrzędnym lub umieścić na początku bądź końcu zdania nadrzędnego.

Oto przykłady takiego użycia zapowiednika zespolenia „dlatego”:

Dlatego był głodny, że nic nie zjadł.

Był głodny dlatego, że nic nie zjadł.

Był głodny, dlatego że nic nie zjadł.

W ostatnim z tych przykładów zapowiednik zespolenia łączy się ze wskaźnikiem zespolenia.

6.4. Wskaźnik zespolenia „czy”

Wskaźnik zespolenia „czy” występuje w kilku funkcjach. Wyraz ten może być stosowany jako:

1. Partykuła (pytania niezależne):

Czy lubisz piwo z sokiem?

Czy tutaj jeździ tramwaje linii 3?

Czy ktoś wie, ile wynosi równanie?

2. Spójnik:

a) Spójnik „czy” może być wskaźnikiem zespolenia rozłącznym (typu „albo”) i przecinka wówczas nie stawiamy. Jeśli „czy” powtarza się, przecinek należy postawić. Przykłady:

Wziąć kurtkę z kapturem czy parasol?

Spotkanie będzie u nas czy robisz u siebie?

Czy imprezujemy u was, czy u nas?

b) Spójnik „czy” może wprowadzać zdania podrzędne (pytania zależne) i wówczas stawiamy przecinek. Przykłady:

Powiedz mi, czy lubisz piwo z sokiem.

Dyskutowali, czy tutaj jeździ tramwaje linii 3.

Zapytam, czy ktoś wie, ile wynosi równanie.

Istnieją pytania zależne, w których charakter „czy” dopuszcza się określać dwojako:

Nie wiem, czy śmiać się, czy płakać.

Nie wiem, czy śmiać się czy płakać.

W pierwszym przykładzie każde „czy” niejako wprowadza zdanie podrzędne. W drugim zdaniu drugie „czy” jest rozłączne.

12-15